Skip to content

Fragmenter. Snitt og lag, delt og sammen.

Tekst av kunstnar Tollef Thorsnes.

Med utgangspunkt i både historie og samtid er prosessen mot utstillingen inspirert av utvandring, migrasjon, mangfold, verdighet, mening, bevegelse, berøring, virketrang og håp. Det innebærer mange innfallsvinkler og utvikling av ulike motiv. Særlig er det fokus på reiseobjekter, materialitet, identitet, erindringsbilder og erindringsobjekter. Innenfor materialitet er jeg særlig opptatt av tre, og hvordan det kan representere noe menneskelig. Det kommer til syne i de fleste religioner, jeg vet ikke om en religion som ikke har tre som del av det metafysiske universet. Trær tilbyr et universelt språk:

Ingen verdighet ingen nåde

Først var Lyset
og Vannskillet      
Så kom Treet
Det følger oss fra vugge til grav
Gir luft, liv og rom
mens det teller år
og lagrer spor

Underveis ingen grenser

Stammer vokser og spres          
I overganger øker spenningene
Verdigheten settes på spill        
Det kjennes til margen
Margsprekker går til kjernen             
Det skaper åpninger                           
Tilbake står sprekker i fasaden

Ingen kjerne ingen fragmenter

Å ta på tre kan være som et godt håndtrykk
Å lukte treet kan åpne minners gjemmesteder
Å høre treet kan være som lyden av tid
Å se treets tegninger kan være som å skue et uendelig univers
Trærnes evige syklus
Ta og gi

Mange av reiseobjektene i utstillingen, som for eksempel reisekister, fendere, bøyer og reisefjøler berører ulike aspekter av teksten over.

Fendere og bøyer

På Halsnøy kloster står Norges eldste asketre som er 550 år nå i 2025. Det er plantet i klosterhagen som en nyttevekst, og har mange etterkommere på Halsnøy, blant annet i alleen fra sjøen og opp til hovedbygningen. Ask er i tillegg til å være en nyttevekst hvor kunnskap om den ble spredt av reisende munker, er ask et myteomspunnet tre. I norrøn mytologi er Ask den første gutten og selveste Yggdrasil, verdenstreet, er av ask. Nå er dessverre sykdom i ferd med å ta livet av ask, og det er kanskje kun 10 % som vil overleve. Den første jenta, Embla, er ifølge norrøn mytologi ei alm. Også dette treet plages av sykdom og er utrydningstruet, alma mater – kunnskapen eller all moders mor.

Almebåt

Den gamle verda blir truga av framande makter. Ragnarok nærmar seg for gudar og menneske. «Yggdrasil står, men det gamle treet jamrar skjelvande, jotnen løysest» (kilde: Utstilling Moster)

Sjønøtt i ask

På kunstneropphold på Halsnøy kloster fikk jeg felle en syk ask i alleen nevnt over. Jeg har bearbeidet materialet slik at det nå består av mange fragmenter, særlig tverrsnitt. Med blikket inn i askens indre liv kan det leses gode og dårlige år, sykdom, skade og helbred. Treet har jeg bearbeidet og preget videre, blant annet med utgangspunkt i historiske fragmenter som kan være skrevet her i klosteret på Halsnøy. Til dette har jeg samarbeidet med og fått hjelp av Åslaug Ommundsen og Aidan Keally Conti. De arbeider i en forskergruppe på UIB som har søkelys på disse fragmentene. Jeg har fortalt om arbeidet mitt, og de har funnet fragmenter som kan passe, f.eks. til verdighet, barmhjertighet og tålmodighet. På samme måte som med asketreet har jeg bearbeidet disse fragmentene videre og lagt inn tekster og esler inspirert fra kunsthistorien, og preger dem så inn i treet. Eslene er de fattige, undertrykkedes og flyktningenes hjelper. På denne måten danner fragmentene nye uttrykk gjennom snitt og lag, delt og sammen. Det er stadig håp og tid for handling.

Reisekiste med tannbørste og såpestykke innfelt, og teksten In transit No borders preget inn i oversjøisk tresort.

Reisefjøl i alm (lengdesnitt) med innpreget tekst fra historisk fragment kombinert med No mercy No dignity.

Tverrsnitt fra det indre livet til ei gammel alm, i kombinasjon med historisk tekstfragment og eselportrett og Patience innpreget.